Investitia in educatie este esentiala

25 November of 2014

Ministerul Educatiei Nationale (MEN) si UNICEF au lansat astazi  studiul “Costurile Investitiei Insuficiente in Educatie in Romania”, o analiza a impactului pe care il are alocarea de fonduri insuficiente pentru sistemului national de educatie asupra nivelului de educatie al populatiei din Romania si asupra economiei nationale.

UNICEF Representative and Romanian Minister of Education, Pierre Varly - international expertConform studiului UNICEF, fiecare an suplimentar de scolarizare reduce riscul de somaj cu 8%, precum si riscul de a avea probleme de sanatate sau de a suferi de  o boala cronica cu 8,2%. O rata a somajului mai mica conduce la crestere economica. Conform estimarilor UNICEF, costul investitiilor insuficiente pentru Romania variaza intre 12 si 17 miliarde de euro pierduti, pentru perioada 2014-2025, echivalentul a 8% din PIB.

Există în continuare copii români de vârstă şcolară care sunt în afara sistemului de învăţământ. Conform cifrelor oficiale, peste 6% dintre copiii de vârsta ciclului primar şi gimnazial se află în această situaţie, iar 17,5% dintre tinerii de 18-24 de ani au părăsit timpuriu şcoala. Mai mult, doar 21,8% dintre persoanele de 30-34 de ani din România au studii superioare, comparativ cu media UE de 34,6%.

 

Creşterea investiţiei în educaţia copiilor de vârste mai mici poate aduce beneficii celor ce nu îşi permit să urmeze o facultate. În timp, acest lucru va duce la creşterea numărului de persoane dezavantajate
(de exemplu, din familii sărace sau comunităţi rome) care obţin o diplomă universitară. Un an în plus de şcoală creşte veniturile cu 8-9%, reduce riscul de a deveni şomer cu 8% şi cel de apariţie a unor probleme grave de sănătate cu 8,2%. Absolvenţii de învăţământ secundar superior câştigă cu 25% – 31% mai mult decât cei care au terminat ciclul primar şi cel gimnazial. Câştigurile obţinute de persoanele care termină o facultate le depăşesc cu aproape 67% pe cele ale elevilor care renunţă la şcoală după învăţământul secundar superior.
Creşterea proporţiei absolvenţilor de facultate de la 13,6% la 19% în 2025 ar duce la mărirea PIB-ul cu aproximativ 3,6%. Chiar şi o uşoară creştere a numărului absolvenţilor de învăţământ secundar (de la 58% la 59,7% în 2025) ar genera o creştere de 0,52% a PIB-ului. Dacă s-ar mări treptat cheltuielile cu educaţia până la 6% din PIB, creşterea economică ar putea atinge un nivel de 2,7-2,95% în perioada 2015-2025 în loc de 2%, potrivit cifrelor oficiale. Economia României poate primi un imbold şi prin îmbunătăţirea rezultatelor la testul PISA (impactul calităţii educaţiei asupra creşterii economice).
Experienţa statelor cu economii şi rate de participare la educaţie similare cu cele ale României (cum sunt Letonia şi Ungaria), dar care investesc mai mult în învăţământ (aproape 6% din PIB), demonstrează că România ar putea creşte media nivelului şcolarizării cu un an până în 2025.
Foto: PR.

Comments

comments

Previous:

Articulațiile pe frig și umezeală

Next:

Ce mai citim: recomandare de carte

You may also like

Post a new comment