Emotiile si greutatea in exces

20 June of 2016

Emotiile si greutatea in exces sunt in stransa legatura…. Dacă mâncarea ar reprezenta doar sursa de hrană necesară pentru a trăi, atunci oamenii ar mânca exact când și cât au nevoie și nu ar avea nicio problemă în a-și menține greutatea.

Pe de altă parte, hrana este și o sursă de împlinire psihologică. Mâncarea și dragostea sunt strâns corelate. Pe parcursul vieții noastre, asociem mâncarea cu vacanțele, cu aniversările și timpurile fericite. În concluzie, asociem mâncarea cu sentimentele pozitive.

Când suntem stresate, unele dintre noi încearcă să recapteze aceste emoții pozitive din copilărie sau de pe parcursul vieții, dorind să obțină confort și fericire prin plăcerea de a mânca.

Este demonstrat științific că o nevoie emoțională neîmplinită (de exemplu: insecuritate, dra—–goste neîmpărtășită etc.) declanșează probabilitatea ca persoana afectată să se angajeze în mâncatul emoțional (Timmerman & Acton 2001). Depresia cronică și anxietatea, de asemenea, tind să provoace mâncatul emoțional sau compulsiv.

Din copilărie, mulți părinți folosesc mâncarea drept recompensă pentru comportamentele pozitive ale copiilor: „Dacă ești fată cuminte, vei primi o prăjitură.“ Din păcate, toate aceste strategii pot crea o dorință inconștientă de a ne recompensa cu ceva dulce sau cu mâncăruri cu un coeficient caloric mare, când suntem în condiții de stres.

Copiii supraponderali pot crește cu o imagine de sine deteriorată din cauza anilor de ridiculizare și a insultelor primite din partea colegilor. Ca adulți, ei pot crede în mod inconștient că sunt cu adevărat grăsani, leneși, nedemni de a fi iubiți și persoane slabe. Apoi, pot dezvolta comportamente nesănătoase de alimentație pentru a confirma aceste convingeri adânc înrădăcinate. Astfel, a fi supraponderal devine o auto-profeție împlinită.

Toate cele de mai sus se pot înrăutăți prin imaginile nerealiste și nesănătoase întreținute de media. Mesajul este clar și răspicat: dacă ești slabă, ești capabilă de succes, ești inteligentă și sexy. Eșecul împlinirii acestei imagini ideale poate fi o altă sursă de stres emoțional pentru femeile de toate vârstele, ceea ce poate duce la perioade de mâncat compulsiv, alternate cu cele de înfometare.

Mâncarea ca drog. Dacă ești supărată, mănânci o prăjitură, dacă te simți singură sau goală pe dinăuntru, nu te mai poți opri de la masă, dacă ești nervoasă, ronțăi.

De plictiseală, mănânci din oră în oră. Orice emoție resimțită ca un disconfort poate fi „dreasă“ cu ceva bun de mâncare. Tristețea, singurătatea, sentimentele de respingere nu mai sunt atât de dureroase. În acest caz, mâncarea se comportă exact ca un drog și devii dependentă de ea. Și, pe lângă problema inițială, apare și cea legată de excesul de greutate.

Citeste si: Care este tipul tău de frumusețe?

Ce poți face pentru a-ți gestiona emoțiile fără mâncare?

1. Identifică sursa problemelor tale – învață să îți identifici emoțiile negative și să le exprimi față de cineva de încredere. Creează și ține un jurnal al emoțiilor și al meselor zilnice. Corelează excesul de mâncare cu stresul, durerea, conflictele etc.
2. Învață să distingi foamea emoțională de cea fizică. Foamea emoțională se instalează rapid și se cere satisfăcută imediat; mai mult, cu cât mănânci, cu atât nu te mai poți opri. Foamea fizică apare treptat și persistă. Când mănânci încontinuu fără să te saturi, nu înseamnă că ai nevoie de mâncare, ci trebuie să-ți schimbi cum poți starea de spirit.
3. Ascultă semnalele corpului legate de senzația de foame – foamea fizică apare treptat și persistă. Mai întâi apare senzația de gheară în stomac și se aud zgomotele caracteristice. Dacă vei ignora senzația de foame, vei deveni puțin amețită, un pic nervoasă, obosită. Întreabă-te întâi de toate „chiar îmi este foame?“.
4. Dacă îți controlezi reacțiile la stres, nu vei mai simți nevoia de a mânca peste măsură. Există o legătură strânsă între mintea și corpul nostru. Studiile arată că gândurile noastre produc efecte semnificative asupra sănă­tății și stării noastre de bine.
5. Învață să te relaxezi, respectă programul de odihnă – asigurân­-du-ți un fond de energie pozitivă, un capital de emoții pozitive. Nu mai lăsa să te pătrundă cele negative. Somnul te regenerează. Când ești obosită creezi spațiu pentru mese copioase, senzații de foame, deși organismul nu are neapărat nevoie.
6. Acceptă-ți corpul și pe tine așa cum ești. Oricum ar fi, acceptarea de sine stimulează grija față de tine și, evident, respectul față de corpul tău. Nesiguranța, neacceptarea, faptul că nu te iubești te conduce pe drumul in­sa­tis­facției și înfulecării. Corpul în care te afli acum este același corp care va deveni mai suplu și mai tonifiat.
7. Tratează-te pe tine însuți așa cum le-ai permite celorlalți să te trateze. Dacă o altă persoană te-ar insulta așa cum o faci tu – de exemplu: „Sunt o fraieră, nu sunt bună de nimic, iar am mâncat ca o nesimțită“ etc., ai protesta împotriva acestui mod de tratament, nu-i așa? Pe măsură ce vei începe să te privești ca pe o ființă valoroasă și demnă de a fi iubită, chinurile foamei emoționale se vor diminua. (Paul Mckenna – „Te pot face să slăbești“)
8. Mișcarea. Nu neglija importanța mișcării. Societatea modernă ne-a transformat în niște „roboți“, care urmează un traseu cât mai comod și o viață cât mai statică, mai sedentară. De ce să nu revenim la obiceiurile strămoșilor noștri, care se pare că nu aveau aceste probleme cu greutatea în exces?

Citeste si: Trei diete usoare pentru slabit

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Vara, anotimpul corpului perfect

Next:

Proprietatile porumbului, cereala care scade tensiunea

You may also like

Post a new comment