Burnout: ești cumva în pericol?

24 November of 2011

Foto: Fotolia

Din ce în ce mai mulți oameni sunt afectați de acest sindrom. Află dacă faci parte dintre ei!

În fiecare an, mii de oameni, de obicei foarte motivați și ambițioși, suferă din cauza unei căderi bruște emoționale, spirituale și trupești. Sunt la pământ, se simt epuizați sufletește și goi. Diagnosticul: burnout!
Burnout este treapta anterioară unei depresii. Denumirea vine din engleză și în­seamnă „complet ars” – exact cum se simt cei afectați. Deseori se ajunge la simp­tomele acompaniatoare specifice, ca de exemplu tul­burări semnificative de somn.
Experții apreciază că la nivel mondial sunt milioane de oameni care prezintă simptome de burnout. Există, desigur, și grupuri profesionale cu risc crescut. Acolo unde se lucrează sub presiune, stres și cu termene limită (în spitale, în mass-media etc.), unde se vehiculează sume de bani mari și contracte (bănci, asigurări) sau unde amabilitatea face parte din cererile slujbei (call-center), numărul de afecțiuni psihice (printre care se numără și burnout) s-a triplat în ultimii zece ani. Și profesorii fac parte din grupurile de risc – 50% dintre cei pensionați anticipat prezintă simptome de burnout. Dar tulburarea poate afecta  uneori chiar și femeile casnice, când există dorința de a face totul perfect pentru cei dragi.
Stresul cronic și sarcinile grele sunt deseori cauza acestei tulburări. Când suntem stresați, în corp se eliberează corticotropina, care stimu­lează producerea altor hormoni (de exemplu, adrenalină), ceea ce duce la o tensiune permanentă dacă stresul per­sistă. Pentru cei afectați, deconectarea nu mai este posibilă. Motorul rulează până când este supraîncins și apoi se prăjește – și nu mai merge nimic.
Tulburarea se tratează prin psihoterapie, combinată deseori cu medicație, ce de­clanșează eliberarea hormonului fericirii, serotonina, în creier – pentru ca cel afectat să iasă din atitudinea de bază depresivă.
Cel mai bine este să nu se ajungă atât de departe și cei în pericol de burnout să integreze în rutina zilnică câteva mici strategii anti-stres. Ele sunt protecția cea mai eficientă împotriva arderii.
Cum poți preveni:
✓Fă pauze intenționate, creează scurte insule de liniște.
✓În situații de stres: inspiră adânc și poartă o conver­sație pozitivă cu tine („O să reușesc”). Sună banal, dar ajută!
✓Cere ajutor Altora, fără a vedea asta ca pe un eșec.
✓În timpul liber  cultivă-ți pasiunile și cercul de prieteni.
✓ Învață tehnici de relaxare (yoga, training autogen).
✓Nu face nimic din când în când, lenevește fără să te simți vinovată.

(Mai multe despre sindromul “burnout” puteți citi în numărul 24 al revistei Ioana…)

 




Comments

comments

 

Next:

Ion Tămâian – “Românii iubesc frumosul și arta”

You may also like

Post a new comment