Avitaminoza, dusman primavaratic

04 April of 2018

Oboseală crescută, iritabilitate inexplicabilă, moleşeală, somnolenţă, capacitate de muncă scăzută, răceli frecvente, proastă dispoziţie –  sunt toate simptome ale avitaminozei, un vestitor neprietenos al primăverii. Avitaminoza constă în insuficienţa sau lipsa uneia sau a mai multor vitamine din alimentaţie, conducând prin aceasta la slăbirea sistemului imunitar şi, deci, la creşterea riscului de apariţie a infecţiilor.

Nutriţioniştii explică avitaminoza prin aceea că pe timpul iernii, se consumă mult mai puţine legume şi fructe decât vara. În plus, cele pe care le consumăm în anotimpul rece sunt achiziţionate după un îndelung transport, depozitare, tratare cu diverse substanţe pentru a rezista mai mult, ceea ce face să se piardă o mare parte din substanţele nutritive, printre care şi vitaminele. Aşadar, pentru ca primăvara să ne aducă doar bucurii, ar fi bine să cunoaştem simptomele prin care organismul ne dă de ştire că îi lipseşte o vitamină sau alta, precum şi sursele prin care putem suplini respectiva carenţă. Şi să o facem, desigur.

Deficit de vitamina A
Ţi-a cam slăbit vederea, mai ales pe timp de noapte, simţi conjunctiva cam uscată, suferi de infecţii ale căilor respiratorii, ale tractului urinar şi digestiv? Te confrunţi cu o stare generală de rău, cu senzaţia de slăbiciune? Cauza ar putea-o constitui o carenţă de vitamina A.
Soluţia?  Consumă măcar temporar mai mult unt, gălbenuş de ou, ficat, morcovi, ardei gras, ceapă verde şi pătrunjel. Şi bea zilnic câte un ceai de cătină sau măceşe.

Deficit de vitamine din grupa B
Eşti parcă tot mai irascibilă, suferi de insomnie, scăderea sensibilităţii pielii şi polinevrite ale extremităţilor membrelor, ţi-ai cam pierdut pofta de mâncare şi ai scăzut în greutate, te supără stomatitele, limba ţi-e roşiatică şi uscată, îți apar erupţii pe faţă, pielea capului şi gât și senzaţia de mâncărime a pielii mâinilor, ai dureri de cap, de ochi, ba chiar şi senzaţie de sufocare şi aritmie la efort fizic? E posibil ca toate acestea să fie cauzate de un asemenea deficit.
Soluţia?  Consumă mai multe lactate, cereale integrale şi pâine făcută din aceastea, fasole, ficat, rinichi, carne de vită, gălbenuş de ou. Și, eventual, ţine o cură de drojdie.

Deficit de vitamina C
Dacă te simţi secătuită de puteri, îţi apar vânătăi la cea mai mică lovitură, îţi sângerează gingiile, digestia a devenit dificilă și parcă nu mai vezi la fel de bine ca înainte, nu este exclus ca deficitul de vitamina C să-și spună cuvântul.
Soluţia?  Fă o cură cu citrice – lămâie, grepfrut, kiwi –, răsfaţă-te cu fructe de pădure, mănâncă mai des varză, inclusiv din cea murată.

Deficit de vitamina D
Slăbiciune inexplicabilă, oboseală permanentă, dureri de oase şi muşchi, apariţia de carii una după alta. Carenţa de vitamina D, care ar putea fi cauza unor asemenea neplăceri, poate conduce şi la creşterea riscului de diabet zaharat, hipertonie şi afecţiuni oncologice, iar în cazul copiilor, la rahitism.

Soluţia?  În cea mai mare parte, vitamina D este produsă în organism sub acţiunea radiaţiilor solare. Aşadar, nu ezita să te laşi mângâiată de soarele blând al primăverii. În cantităţi mici, vitamina D conţin și untul, laptele, gălbenuşul de ou, ficatul, codul, aşa că ai grijă să le introduci în meniu.

Deficit de vitamina E
O asemenea lipsă e mai puţin vizibilă şi mai greu de depistat. Ceea ce nu înseamnă că nu are urmări negative: ficat gras, infertilitate.
Soluţia?  Le poţi preveni consumând cereale germinate, legume verzi, ulei de floarea-soarelui. Pentru asimilare, foarte important este un nivel optim de zinc în organism (vinete, castraveţi, roşii, organe, stridii, ciuperci, dovleac) şi seleniu (usturoi, peşte oceanic, ciuperci albe, ouă, seminţe de floarea-soarelui, linte, pâine integrală, organe). Dulciurile şi făinoasele îi împiedică asimilarea.

Deficit de vitamina K
Urmările constau în sângerări, lentă vindecare a rănilor, în special la cei cu bilă leneşă.
Soluţia?  Introdu cât mai des în meniu varză albă şi roşie, tomate, dovleac, ficat de porc, morcovi, sfeclă, cartofi, grâu şi ovăz.

Reguli simple, mai multe vitamine

Sigur, poţi preveni avitaminoza prin administrarea unui complex de vitamine.
Dar asta numai sub control medical, întrucât vitaminele în exces sunt la fel de periculoase ca şi absenţa lor din organism. Apoi, acestea nu sunt altceva decât nişte preparate chimice, care se asimilează mult mai lent, uneori chiar deloc, în comparaţie cu vitaminele „vii“, pe care le conţin legumele şi fructele. Preferându-le pe acestea din urmă, prin respectarea câtorva reguli s imple, poţi împiedica pierderea lor din alimente:
✔ alege fructele tari, cele mult prea coapte şi moi sunt mai sărace în vitamine;
✔ nu face rezerve de legume şi fructe, mai ales în sezonul în care le găseşti proaspete, cu fiecare zi ce trece, au tot mai puţine vitamine;
✔ nu le ţine în apă, astfel îşi pierd mai repede din vitamine;
✔ nu le evita pe cele congelate, de obicei sunt îngheţate imediat după recoltare, spre deosebire de cele aşa-zis proaspete, ţinute cine ştie cât până să fie puse la vânzare;
✔ nu le prepara într-o mare cantitate de apă, la aburi sau în cuptorul cu microunde vitaminele şi mineralele se menţin mai bine;
✔ cumpără cereale cât mai întregi, nu fărâmiţate – aşa îşi păstrează mai bine substanţele nutritive;
✔ prepară carnea, peştele şi legumele în folie alimentară, în felul acesta îşi menţin şi aroma, şi substanţele nutritive;
✔ nu ţine alimentele prea mult timp la rece, altfel pierd tot mai mult din conţinutul de vitamina C;
✔ lasă carnea să se dezgheţe lent, pentru a nu se pierde din substanţele nutritive, inclusiv din vitamine. Cel mai indicat ar fi ca decongelarea cărnii să se facă în frigider într-un castron acoperit cu o ţesătură umedă. Sau măcar la temperatura camerei timp de 2-3 ore. În niciun caz nu se pune carnea îngheţată în apă caldă, cu atât mai puţin în apă fierbinte.

Citeste si:

 

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Aleargă și donează cu Băneasa Forest Run și MagiCAMP!

Next:

Cure de primavara

You may also like

Post a new comment