3 sfaturi pentru a trăi mai mult, mai bine și a preveni numeroase boli

24 August of 2020

Stilul de viață, preferințele culinare, mișcarea și condițiile de sănătate sunt factori importanți care trebuie luați în considerare, înainte de a adopta orice program nutrițional. Primul sfat pentru a ne menține sănătatea este să avem o dietă echilibrată. Menținerea unei greutăți corporale sănătoase este o modalitate prin care putem să ne reducem riscul de boli și afecțiuni.

Cele mai bune diete pentru menținerea unei greutăți corporale în limitele normale sunt:

  • Dieta mediteraneană reduce riscul de colesterol, demență, diabet, depresie, cancer de sân, accident vascular cerebral; dieta include alimente bogate în pește, fructe, nuci, ulei de măsline, legume, fasole și puține produse lactate
  • Dieta DASH este recomandată persoanelor cu hipertensiune arterială, obezitate și boli de inimă; ea se bazează pe un consum redus de sodiu și pe un aport ridicat de legume și fructe
  • Dieta flexitară este vegetariană, asigură aportul de proteine, cereale, legume, fructe, dar trebuie redus consumul de carne.

Foarte important este ca oamenii să consume mai puțin alcool, deoarece aportul de băuturi alcoolice zilnic poate reduce speranța de viață. Alcoolul perturbă organismul, somnul, capacitatea de concentrare și crește riscul de boli cardiovasculare. Apa, în schimb este recomandată de medici, pentru că este un combustibil pentru organism. Dacă oamenii nu consumă suficientă apă pot avea părul deteriorat, pielea uscată, anumite disconforturi și o funcționare defectoasă a organismului din cauza deshidratării.

Oamenii care fac exerciții în mod regulat sau care au joburi cool sunt mai sănătoși decât cei care duc o viață sedentară. Experții în acest domeniu au spus despre creșterea riscului de mortalitate cauzată de boli, la oamenii inactivi fizic. Ei recomandă exercițiile fizice, timp de cel puțin 150 minute pe săptămână, pentru că astfel se pot scădea cu 33% șansele de deces din cauza îmbolnăvirii.

Exercițiile fizice au multe avantaje:

  • Îmbunătățesc funcțiile cognitive
  • Mențin greutatea corporală sub control
  • Consolidează oasele și mușchii
  • Reduc riscul de îmbolnăvire
  • Induc o stare de bine.

Prin realizarea uni set de exerciții fizice timp de 30 minute se elimină anxietatea, tensiunea arterială și se îmbunătățește calitatea somnului. Soarele are multe beneficii pentru sănătate (ex. pentru sistemul osos), de aceea oamenii de știință recomandă expunerea la razele solare dimineața și seara, după ora 16.

Mulți oameni înțeleg că au nevoie de o nutriție bună pentru a fi sănătoși și că trebuie să facă sport sau exerciții fizice pentru a-și menține corpul în formă, însă puțini dintre ei înțeleg importanța somnului. Acesta este al treilea pilon al unei sănătăți bune.

Experții spun că în timpul somnului, se întâmplă multe lucruri importante. De pildă, se elimină mare parte din toxinele care s-au acumulat din cauza arderii energiei în timpul zilei. Când dormim, toxinele sunt curățate de creierul nostru, pentru că “rata fluxului de lichid cefalorahidian (LCR) în creier crește de 20 de ori în timpul somnului”.

Un alt aspect important de care spun experții, este acela că în timpul somnului integrăm noile informații pe care noi le-am aflat anterior. Asta de fapt este o etapă de somn importantă, în care visăm.

Pentru a fi sănătoși, nu doar creierul are nevoie de somn, chiar și corpul. Dacă nu avem un somn de calitate sau dacă nu dormim suficient, organismul are de suferit. Lipsa de somn duce la creșterea riscului de boli cardiovasculare. Cercetătorii în domeniul sănătății au precizat că “oamenii care nu dorm destul, au un risc de calcifiere al arterelor coronare mult mai mare pe o perioadă de 5 ani, comparativ cu cei care dorm suficient”. Placa calcificată este denumită ateroscleroză sau rigidizarea arterelor și poate crește de 5 ori șansele de infarct în următorii 12 ani.

Există și alte riscuri ce apar din cauza deficitului de somn. Sistemul imunitar al organismului nu va funcționa la capacitatea sa maximă, iar metabolismul va fi schimbat. Când dormim 4-5 ore pe noapte în loc de 7 ore, în organism se eliberează mai mult hormon ghrelin, care creează senzația de foame și mai puțin hormon leptină, care ne induce acea senzație de sațietate după ce am mâncat. În cazul persoanelor care nu dorm suficient și decid să țină o dietă drastică prin reducerea aportului de alimente, 75% din scăderea în greutate va fi din masă corporală slabă, mai degrabă decât din grăsime.

Un alt efect al deficitului de somn este asupra insulinei. Experții spun că insulina va deveni mai puțin eficientă din cauza oboselii. Ei au demonstrat, prin studii științifice, cum prin restricționarea somnului sau prin schimbarea momentului în care dorm, oamenii au un risc crescut de diabet. Prin urmare, oamenii trebuie să înțeleagă și factorii de risc ai bolilor metabolice.

Și expunerea la lumina artificială nu este bună în exces. Ea “păcălește creierul”, iar acesta transmite un impuls puternic care alungă somnul. În acest fel oamenii se culcă prea târziu, chiar după ora 24, ceea ce poate duce la insomnie cronică și afectează sănătatea.

Sursa text: agenția PROMOdesk// Foto: pixabay,com/unsplash.com

 

Comments

comments

inovatii stomatologice

Previous:

Inovații stomatologice care ne fac viața mai ușoară

parabeni produse cosmetice

Next:

Parabenii: ce anume sunt și de ce ne ferim de ei?

You may also like

Post a new comment